12.12.2005

Kom i form med Blossom

Blossom Tainton-Lindqvist är personal trainern, fitnesskonsulten, yogaläraren och artisten som kan det här med att charma en publik. Hemma i Sverige är hon en folkkär TV-kändis. Bland annat har hon varit med Eurovisionsfestivalen, men också fungerat som programledare i friskvårdsprogrammet Toppform där hon tränat och peppat deltagare till att hitta en bra balans i livet.

Genast i inledningen bryts isen. Efter att publiken under välkomsttalet påmints om att stänga sina mobiltelefoner, så kontrar Tainton-Lindqvist rappt med att:

– För min del får ni gärna ha den på, men om den ringer så får ni komma hit ner och göra tio armhävningar. Ingen kommer undan, om jag så skall bära ner er. Och det orkar jag, tro mig.

Det låter som om hela havet stormar när omkring femhundra personer samtidigt dyker ner i sina väskor för att knäppa av mobilen.

Föreläsningen inleds med en kort meditationsövning och de femhundra åhörarna sätter sig rakryggade med båda fötterna stadigt i golvet och armbågarna bak. Tar emot Blossoms instruktioner. Blundar och andas i egen takt. Lyssnar inåt kroppen efter sin egen andning. Söker dess rytm och strävar efter att in- och utandning är lika långa. Skapar sitt eget lugn, sitt eget rum. För en stund.

Töm hårddisken!

Andningsövningar är ett fantastiskt bra redskap att ta till när man är rastlös. Ett sätt att tömma hårddisken.

– Kalla det vad du vill; lugn och ro, frid eller meditation, säger Blossom. Men här har vi Grunden Till Vår Hälsa. Vi kan nämligen inte ta till oss nyttan av någonting ifall vi inte är kapabla att ha lugn och ro. Det spelar ingen roll hur mycket groddar vi äter.

Vad är hälsa? Det är inte bara det att man mår bra, resonerar Blossom. Hälsa kan vara bra. Hälsa kan vara dålig. Men man kan må som allra bäst fastän man är sjuk eller skadad. För livet är upp och ner och hälsan är upp och ner. När vi mår bra tar vi hälsan för givet, men när vi inte längre har den så inser vi hur primär den är.

Om vi rustar oss väl så kan vi stå emot mycket. Det är eftersträvansvärt att må som bäst när man har det som värst. Man måste dock inte träna för att må bra.

– Min inställning är att om man resonerar att man måste träna så kommer man att misslyckas. En negativ attityd gör vägen från soffan väldigt lång. Se träningen istället som ett smart och bra val, men också som ett tecken på fysisk intelligens.

Blossom delger oss ett mantra: Din fysiska kapacitet bör vara på samma nivå som ditt intellekt. Eftersom kroppen och knoppen hänger ihop så är det är inte speciellt smart att strunta i det som finns nedanför huvudet.

– Jag skiter fullkomligt i om ni tränar eller inte, säger hon långsamt, tydligt och lagom provokativt, men med en stor glittrande glimt i ögat. Jag har fullt upp med mig själv!

Blossom Tainton-Lindqvists rättframma språk, raka puckar och små provokationer gör att publiken vrider sig av skratt. Samtidigt visar hon att hon slängt piskan och istället vill uppmuntra var och en att hitta sin egen morot. Och knappast kan det sägas enklare:

– Inse det egna ansvaret! Det finns ingen annan som bryr sig!

Fyra hörnstenar

Sömn, Relation, Kost och Motion är fyra viktiga hörnstenar som skall hjälpa oss att upptäcka den kraft vi alla har inom oss. En kraft vi behöver serva och ge rätt energi.

Viktigast är sömnen och vi bör se den som en del av livet och inte som slöseri med tid. Kroppen behöver tid att återhämta sig och när vi sover är det är full action i kroppen. Den kreativa sömnen finns omkring midnatt. Och en power nap – en tjugominuters tupplur före klockan 17 på eftermiddagen – motsvarar de två sista timmarna nattsömn. En riktig energikick.

För att ta en power nap gäller det att hitta ron. I början kanske man inte sover alls, men det går att öva upp sig.

– Om man har någon typ av problem, så kom ihåg: Ingenting Är Beständigt! Vår vilja är stark och när vi säger en sak så manifesterar vi det. Varje dag är en ny dag och innefattar nya möjligheter.

Våra relationer påverkar också vår hälsa mycket mer än vi tror. Därför bör vi ta ansvar, lösa konflikter och gå vidare.

– Det är tröttsamt att gå runt hinder, när man kan gå rakt på sak.

Och så är vi framme vid relation nummer ett. Tycker vi om oss själva? Står vi ut med oss själva? Är vi tillfreds med oss själva? Den gamla sanningen om att älska sig själv först gäller och det bör vi träna på. Kanske kan vi ibland snacka bort folk och få dem att tro att vi mår bra. Men fysiken ljuger inte, för fysiskt kan man inte ljuga. Sanningen syns i fysiken!

Lat, fet och slö

Hörnsten nummer tre står för Kosten: vi blir vad vi äter.

– Vi äter mycket skit! säger Blossom långsamt och tydligt, med betoning på ”mycket”! Och det gör oss lata, feta och slöa! Eller så äter vi för litet. Och det gör oss lata, feta och slöa!

Hur kan två så olika tillvägagångssätt resultera i samma sak? Jo, det gäller att hålla blodsockret på en jämn nivå, eftersom en hög insulinutsöndring gör oss feta. Därför är det viktigt att det inte går mer än tre till fyra timmar mellan måltiderna.

– Håll blodsockernivån! Det går inte att vinna över hungern, den vinner alltid över oss. För när vi tror att vi har vunnit över hungern, då har vi ätstörningar.

Light- och sötningsprodukter får sig en rejäl känga av Blossom eftersom vi inte vet vad de gör med vår kropp. Det sägs att aspartam lurar hjärnan att tro att det kommer socker, vilket resulterar i att insulinet skjuter i höjden och vad händer då? Jo, insulinet lagras som fett. Det finns också de som hävdar motsatsen och säger att det finns belägg för det.

– När man tror på något så har man erkänt att man inte vet, säger Blossom fyndigt. Jag vet att kroppen kan bryta ner socker. Visst, den får lätt en överdos och vi bör hålla koll på mängden, men kroppen vet vad den ska göra med det. Vi bör äta så naturnära som möjligt.

Blossom tycker om interaktivitet och dialog under sin föreläsning. Hon frågar ofta publiken om deras åsikter och förfaranden. Och nu är det dags för handuppräckning igen:

– Hur många av er tittar på ert bajs?

Generade skratt och några trevande handuppräckningar.

– Här har vi ett enkelt och bra verktyg för att se hur det står till med hälsan! Kolla bajset! Ta en liten titt. Vi har bra koll på våra bebisars och våra hundars bajs, men kanske inte alltid på vårt eget. Vi bör gå på toaletten varje dag och om vi inte gör det, vari ligger orsaken? Vad har vi ätit? Vad har vi gjort? Vi är själva våra bästa lärare och bör ta reda på vad som fungerar och varför.

Hur hanterar du stress?

Den fjärde och sista hörnstenen står motionen för. Skälen till att vi ska träna är många. Bland annat stärker det självförtroendet.

– Stress är inget negativt eller farligt. Allt beror på hur vi hanterar den. När vi mår bra så ökar vår stresstålighet och vi skadas inte av stressen i sig. Men hur är vi rustade att åtgärda den?

Många av oss har problem med axlar och nacke. Vad gör vi då? Går till en massör kanske och lägger över ansvaret på någon annan.

– Att lära kroppen att hitta rätt är att göra rätt. Att cirkla med axlarna två korta omgångar om dagen kan göra skillnad.

Blossom tar ännu en gång publiken till hjälp för att illustrera kärnan i sitt budskap. Låter sina händer mötas diagonalt bakom ryggen och undrar hur många av oss som kan göra likadant. Det väsentliga med övningen visar sig inte vara att bevisa sin rörlighet.

– Det intressanta är: Hur reagerar jag när jag möter på motstånd och hinder? Några av er lyckades på första försöket, andra iddes inte ens försöka, någon tog i med våld – ”det ska gå” – och någon tänker att om jag bara övar så lyckas jag kanske senare.

Attityden och inställningen säger allt om hur vi är. Vilket träningssätt vi väljer är sist och slutligen sak samma. Huvudsaken är att vi jobbar med kroppen och inte emot den. Om man inte kan, så gör man det man kan och tar lite åt gången. Finns det en obalans, så övar man på att öka rörligheten.

Låt rumpan svaja!

Disciplin-Demokrati-Lättja är tre faktorer som vi behöver lika mycket av i vårt utförande av träning. Disciplin behöver vi för att kravla oss ur TV-soffan och få på oss träningskläderna. Men sedan kanske det räcker med disciplin. Träningen får inte bli ett tvunget måste i sig där vi piskar fram resultaten och kör hårt med vår kropp.

Demokrati igen står för att vi ska lyssna på dagsformen och den vet vi inte hur den är förrän vi har värmt upp och aktiverat oss. Den är olika varje dag och ger olika förutsättningar. Bäst resultat uppnår vi när vi anpassar träningen efter dagsformen.

– En alltför tuff träning bryter ner mig. Den ger mig inget annat än blodsmak i munnen. Dessutom försvårar den motivationen. Kroppen har sitt eget goda muskelminne och vi bör respektera den. Lite lättja fyller också sin funktion och det är berättigat att ta fram latmasken i sig själv ibland. Vila är en förutsättning för aktivitet och ett viktigt moment av träningen. Men vänd också på begreppet. Aktivitet är en förutsättning för vila.

Och så det gyllene ordet Regelbundenhet som manar oss till att göra lite varje dag.

– Skyll inte på att ni inte har tid, för tid är allt vi har. Varje vecka har 168 timmar, men allt beror på hur vi prioriterar och vad vi väljer att fylla vår vecka med.

Blossom räknar och bevisar. 50 timmar sömn, 45 timmar jobb, 10 timmar transport och 21 timmar husligt arbete, blir sammanlagt 126 timmar.

– Allt vi behöver är tre timmar i veckan för att vi skall må bra!

Avslutningsvis går Blossom in på det faktum att vi ofta har skeva självbilder som till 90 procent är felaktiga. Vårt utgångsläge är ofta att vi är fula, feta och dåliga. Det är på sin plats att tänka om och sträcka på sig, även om någon kanske tittar till och undrar: ”Vem tror hon att hon är?”

– Jante är inte vidare bra för muskulaturen, så bry er inte om vad folk tänker. Öppna era sinnen! Dansa! Använd muskulaturen! Låt rumpan svaja! Förlusta er!

Text: Carina Hemming

Faktarutor

Kom-igång-tips
• Se dina förutsättningar.
• Fånga varje ögonblick. Ta trappan i stället för hissen…
• Sätt ett mål. Ett rimligt och realistiskt.
• Åtta minuter om dagen. Förslag på veckoschema:

– Måndag: Styrketräning för korsryggen, ryggresningar
– Tisdag: Magövningar, sit-ups
– Onsdag: Hoppa hopprep
– Torsdag: Knäböj
– Fredag: Armhävningar
– Lördag: Stretch
– Söndag: Avslappning/andningsövningar
Gör övningarna i tre set à två minuter. Vila en minut emellan.

• Boka tid med dig själv.
• Hitta det du gillar.
• Känn inte efter. Sitt inte hemma och leta efter värk i foten eller första tecken på en förkylning.
• Belöna dig själv.

Och inga dåliga ursäkter nu…
• Det är så tråkigt att träna. Get over it! Det är tråkigt att stå i kö på Systemet (Alko) också, men det blir roligt sedan.
• Träningspartnern sviker … Häng inte upp din träning på någon annan. Om du råkar få sällskap är det ju härligt, men att träna går egentligen lika bra att göra på egen hand.
• Jag har så oregelbundna arbetstider. Träningen kan passa dina tider, inte tvärtom. Att ta en promenad kan göras när som helst på dygnet.
• Jag har inte tid… Vem tusan har tid?! Har du tid att vara sjuk eller skadad då? Ta dig tid! Boka tid i agendan.
• Jag känner mig trött. Snuvig säkert? Känn inte efter så mycket. Det blir vad det blir.
• Jag börjar nästa vecka. Tur att det finns måndagar! Men människor som skjuter upp saker håller ofta på så hela livet. Hoppsan, livet sprang visst förbi…

Källa: Boken ”Ny kraft med Blossom”.

Se alla artiklar