17.12.2007

Klappat och klart utan julstress

Stressen man känner beror på att kraven känns påtvingade från andra. Därför är det nu särskilt viktigt att göra sånt man behöver för att känna ett inre lugn. Att läsa tidningen i fred, att få sköta om sin kropp. Nödvändiga rutiner som borde vara lika självklart som att borsta tänderna varje dag.

Fundera ut i familjen var ribban ska läggas! Måste man gno och feja och fixa, kanske vi kunde njuta av adventtiden och låta denna jul bli en minnesvärd njutarjul.

Tips som kan rädda dig från julstressen

• liksom med allt annat gäller regeln om att väl planerat hälften gjort
• gör upp en veckomatsedel

Man kan ju fråga sig om hur mycket mat man nu egentligen behöver. Men det är nu bara jul en gång per år så visst ska vi få njuta av alla läckerheter. Genom att göra upp en matsedel så kan man planera i vilken ordning allt ska göras.

Storstädning är något som tidigare var det stora måstet inför jul. Nu har man väl kommit lite ifrån det, vilket är helt klokt, nu satsar vi mera på trivsel och stämning. Men visst är det väl ändå så att de flesta vill ha snyggt och prydligt omkring sig. Genom att pynta vackert och tända några ljus så uppnår vi betydligt bättre stämning än genom att skrubba sönder hem och hud. Det här är ett sätt att spara på krafterna, så att vi sedan orkar fira med släkt och vänner. För många är julen en tid då man kopplar av från det vardagliga jäktet och har tid för varandra.

• Man gör klokt i att delegera uppgifter till alla familjemedlemmar. Tonåringar klarar av det mesta förutsatt att de har fått övning sedan de varit små. Kopparputsningen kan göras i god tid, samma gäller bordssilvret. Fönstertvätt passar bra för en långväxt tonårspojke. Att alla städar sina egna rum är väl självskrivet.

• Måltidsordningen är prioritet ett. Att äta frukost, lunch och middag trots att det är stressigt både hemma och på arbetet. Ytterst viktigt kring julruschen är det att äta hälsosamt. Snabb, lätt och lagom julinspirerad vardagsmat som tar tillvara vinterns rotfrukter. Jordärtskockssoppa, mustiga lins- och bönsoppor är exempel på god, förmånlig och näringsrik mat. Hoppar man över de vardagliga mattiderna är risken stor att man faller för alla lockande skålar med russin, mandlar konfektaskar som i juletider finns framme lite varstans.

• Planera inte in fler besök hos släkt och vänner än vad du verkligen känner att du klarar av och kan njuta av. I bästa fall är ju visiterna något man lever länge på.

• Utnyttja helgen för friluftsliv, ta vara på den korta ljusa tiden, för att sedan mysa inomhus under kvällen.

Texten fanns i MARTHA 8/04 ee

Se alla artiklar