05.03.2019

Klädkonsumtion i fokus i nya säsongen av Ekofastapodden

Klädkonsumtion i fokus i nya säsongen av Ekofastapodden

Temat för kampanjen Ekofasta 2019 (6.3–20.4) är hållbar klädkonsumtion. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder. En ny säsong av Ekofastapodden finns på Soundcloud/iTunes/Acast.

– Fastetiden handlar om avståndstagande och en enklare livsstil. Därför är det naturligt att aktualisera olika miljöaspekter inom ramen för kampanjen Ekofasta, säger Tomas Ray, som ansvarar för miljöfrågor i Borgå stift.

– I år lyfter vi fram kläder och klädindustrins utmaningar. Årets kampanj vill utmana oss att köpa hållbara kläder som vi tänker använda länge. Kläders största miljöpåverkan uppkommer i tillverkningen. Speciellt användningen av vatten för bomullsproduktionen är problematisk. Kläder har därför en viss klimatpåverkan, säger Ray.

– Jobbet med Ekofastapodden har gett mig många nya insikter. Till exempel att en hållbar garderob alltid börjar med mig själv. Jag behöver förstå mitt eget liv för att veta vad jag behöver. Och det mesta har jag ju redan. Nu gäller det bara att förvalta det som finns, säger Linn Jung, redaktör för Ekofastapodden.

– I avsnitt tre lyfter Patrik Hagman fram vikten av att försöka identifiera vad det är som utlöser ett klassiskt shoppingbegär. Är det tristess? Är det leda? Är det tomhet? Och finns det isåfall något annat vettigt att rikta sitt fokus mot? Det är inte särskilt hållbart att konsumera bort sin tristess, säger Jung.


Avsnitt 1: I det första avsnittet av Ekofastapodden tar vi en titt på klädernas väg – från bomullsplantagen till vår garderob. Vad händer där emellan? Entreprenören Hannes Bengs och Elisa Kärki från Fashion Revolution-rörelsen berättar om vilka utmaningar, och lösningar, som finns inom klädindustrin.


Avsnitt 2: I det andra avsnittet av Ekofastapodden kikar vi närmare på kemikalier. Vad vet vi egentligen om kemikalier och deras inverkan på oss människor? Vilka kläder ska vi undvika och vilka material ska vi satsa på i framtiden? Linn Jung och Marthaförbundets ekologirådgivare Anita Storm ger dig några goda tips på vägen.

Avsnitt 3: Vi bygger vår identitet på prylar, stilar och konsumtion - men varför? Tillsammans med teologen och författaren Patrik Hagman funderar Linn Jung över frågan: Vem blir vi när vi inte konsumerar?

Avsnitt 4: Garderoben full av kläder – men inget att ha på. Det problemet försöker vi lösa tillsammans med minimalisten Ida Haapamäki och prästen och publicisten Maria Sundblom Lindberg. Dags för en hållbar och fungerande garderob!

Avsnitt 5: Finländarna skapar stora avfallsberg av våra kläder varje år. Varför slutar vi använda kläderna? Vad händer med våra kläder när vi är klara med dem? Stormossens kommunikatör Anne Teir-Siltanen och Marthaförbundets Anita Storm tipsar om hur vi ska undvika att kläder blir avfall.

Läs mer om konceptet Ekofasta på ekofasta.fi.

Se alla artiklar