Ekofastapodden: Den hållbara kollektionen - finns den på riktigt?

Ekofastapodden: Den hållbara kollektionen - finns den på riktigt?

Idag pratar alla om hållbar utveckling. På kaffepausen, i kassakön, i lekparken. Det som är hållbart, helst återvunnet, lyfts fram som ett litet bättre alternativ. I butikshyllan är blusen med en grön etikett bättre än den med vit etikett. Shoppa den och samvetet är fritt. Men är det så på riktigt?

För Nikodemus Solitander, forskare och direktör för institutet för samhällsansvar på Hanken i Helsingfors är dessa frågor vardag. Han forskar kring företagsansvar och etik i förhållande till ekonomi.

När han inledde sin forskning på Hanken år 1995 diskuterades ämnet inte speciellt mycket i allmänheten. Nu är det på allas läppar.

– Man kan inte förneka att hållbarhet är viktigare i företagsvärlden. I dagens läge finns mycket vetenskaplig fakta, säger Solitander.

Även om Finland inte varit i bräschen för dessa frågor är ämnet högaktuellt även här. Bland den vanliga konsumenten är valen många, men hur lätt är det att välja rätt? Svårt, om vi får tro Solitander.

Speciellt inom företag med relationer till privatpersoner finns en uppenbar risk att falla offer för greenwashing. Greenwashing betyder att ett bolag väljer att lyfta upp hållbara ideal på ett sätt som uppfattas som om det skulle röra hela verksamheten.

Ett exempel på greenwashing?

– Då en stor hamburgerkedja undviker att diskutera de stora samhälleliga risker som fetthaltiga produkter bidrar med exempelvis barnfetma, utan istället satsar pengar på ett barnsjukhus som egentligen inte har något med kärnverksamheten att göra, förklarar Solitander.

I klädbranschen finns gröna kollektioner som enligt Solitander är kampanjer enbart skapade för att sälja mera. Solitander uppmanar kunder att ställa frågor till personalen. Frågor om var kläderna är tillverkade och vilket material de innehåller.

En del butikskedjor delar ut rabattkuponger åt kunder som lämnar in trasiga och gamla kläder till affären. Är det en ekogärning?

– Det är en modernistisk ekogärning. Det säger allt om företagsansvar. Det är bra att samla in, på det viset är gärningen är eftersträvbar, men i slutändan handlar det om ökad konsumtion.

Valen är så många, hur ska vi veta vad som är ett bra val?

– Vi gör så många beslut varje dag, ansvaret på individen blir för stort. Många förlitar sig på de individuella konsumtionsvalen framom politisk aktivitet, och det är problematiskt. Att rösta och engagera sig politiskt är viktigt. Ju mindre vi konsumerar, desto mindre val, säger Solitander. 

Fler artiklar och poddar hittar du på ekofasta.fi.

Se alla artiklar