10.10.2005

Fångad i sockerfällan?

Är du orolig över att du inte kan låta bli godis och kakor, trots att du vet att du inte mår bra av att äta allt för mycket sött? Har du svårt att sluta äta, när du stoppat första biten godis eller choklad i munnen? Det kan vara ett tecken på att din kropp har blivit beroende av socker och att du upplever abstinens om din kropp inte får sin regelbundna dos av sött.

Många av oss har redan som barn vant sig vid att äta stora mängder så kallade tomma kalorier. Stoppa i dig massor av choklad, chips, godis, kakor och du märker snart att du blir trött och tappar lusten att göra saker. För alltför många har det blivit en vana att dagligen stoppa i sig mängder av tomma kalorier och det leder till trötthet, orkeslöshet och ofta till sämre sömn. Lätt hamnar man in i en ond cirkel av stress, dålig sömn och dåliga matvanor, och lockas igen att äta sött och fett.

Socker kan ge upphov till samma beroende som alkohol.

– Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Har väl belöningssystemet i hjärnan aktiverats, är personen fast i sitt beroende på samma sätt som en alkoholist. De som blir beroende känner sig deprimerade, rastlösa och kan även få kroppsliga symtom som magbesvär och huvudvärk.

I tre steg

Ett beroende utvecklas i tre steg. Först vänjer man sig vid ämnet, sedan vill man ha mer för att uppnå samma effekt och till slut får man abstinens om man inte får tag i ämnet. Samma skulle kunna gälla för att utveckla ett beroende av socker.

Istället för att ta genvägen via snabbmat, borde dagens människa i allt större utsträckning få i sig samma slags mat som människan på stenåldern. Då skulle vi förmodligen må bättre. Våra kroppar är inte så annorlunda uppbyggda än de var på stenåldern, och allt fler forskare menar att den kost vi mår allra bäst av är just den som våra förfäder åt. Stenålderskosten bestod av frukt och grönsaker, nötter, baljväxter, magert viltkött, fågel, ägg, fisk och skaldjur. I dag består en stor del vår kost av raffinerade produkter med mycket socker och mycket fett.

Men visst skiljer sig våra liv också på många andra sätt radikalt från stenåldersmänniskans liv. Nu för tiden behöver vi inte ägna de flesta av dygnets timmar åt att leta efter mat och skydda flocken från faror. Men bråttom har vi och njutning söker vi. Inte minst från matbordet, genom mysstunden framför teven eller så är vi så stressade att vi kastar i oss ett snabbt mål mat mellan alla uppdrag vi fyller vår vardag med. Söt och sockerrik föda blir ett naturligt inslag, redan från barndomen.

Det är inte skamligt att gilla söta smaker. Tvärtom, det är helt naturligt och det gör alla människor, eftersom det hör till våra nedärvda instinkter. För våra förfäder på stenåldern ökade förkärleken för söta smaker deras chanser att överleva. Det söta i deras värld var energirika frukter och bär. De som gillade sött hade därför större chans att överleva och föra sina gener vidare.

Finns det alltså något i våra gener, som gör att vi reagerar extra starkt på det höga sockerinnehållet i vår tids mat? Ja, forskare i USA tror att majoriteten av oss är födda med en överkänslighet för socker som gör att man snabbt utvecklar ett beroende.

Sociala konventioner och begär

Endast en liten del av vårt dagliga energiintag borde utgöras av socker – för kvinnor är det fråga om drygt femtio gram om dagen. Istället stoppar vi i oss mängder av socker. Socker finns dolt i halvfabrikat, färdigmat, sötade mejeriprodukter och charkuterivaror. Den renaste formen av raffinerat socker finns förstås i det där ”lilla extra”; snacks, godis, läsk, kakor, vitt bröd och alkohol. Av just det här vräker vi i oss allt mer – särskilt bland barn, ungdomar och unga vuxna ökar konsumtionen.

”Fetma och övervikt är en beroendesjukdom. Man är beroende av lustfylld mat”, säger Bitten Jonsson, författare till Sockerbomben. Bli fri från ditt sockerberoende. Vad är det då som händer i kroppen när man har vant den vid socker tillräckligt länge och skapat ett beroende? Ja, egentligen händer det i hjärnan. Sockret frisätter kroppens egna endorfiner och ökningen av endorfiner ger en kick. Det här visar försök som man gjort på djur, men det fungerar hos människan på samma sätt.

Men läkare och forskare är inte eniga om att socker, liksom alkohol, kan fungera som en beroendeframkallande drog för vissa människor. Stephan Rössner, professor i hälsoinriktad beteendeforskning på Huddinge sjukhus, tror inte att socker i sig framkallar ett beroende. Kolhydrater i kombination med fett – som i bullar, kakor och godis – är det som eftersträvas, menar Strössner. Få vuxna äter sockerbitar direkt ur skålen, även om vi som barn gärna gjorde det. Rent fett är äckligt, och det är näst intill omöjligt att äta ren kakao. Men blanda socker, fett och kakao och kombinationen blir något mera smaklig. Tillvänjningen av socker och kolhydrater handlar mer om beendeutlösta förändringar än äkta beroende, tror Stephan Rössner. Våra kostvanor är så överlagrade av sociala konventioner och begär, säger han.

Enkelt men svårt

I och med att man började tala om sockerberoende var det många människor som upplevde att de för första gången fått en beskrivning av just deras egna problem och sitt eget beteende, och därmed en möjlighet att tillfriskna.

Lösningen är enkel, men samtidigt svår. Man måste lägga om sina matvanor helt och hållet. Först måste man reda ut om man är beroende av sockret som en drog, eller om dåliga matvanor leder till att man äter allt för sockerrik mat. Är du sockerberoende, måste du börja med att ta bort drogen – sockret. Men det är ju socker i allting? Vitt bröd, pasta – många helt vanliga livsmedel i vår vardagliga meny innehåller socker som för en sockerberoende person kan utlösa behovet av att genast få mera socker. Hjälp, vad ska man äta? Det finns alternativ, men det krävs kunskap och medvetenhet.

Slutkonklusionen är i alla fall något som de flesta av oss känner igen: Ät regelbundna måltider utgående från tallriksmodellen, det vill säga en del potatis, ris eller pasta och bröd, en del grönsaker, rotfrukter, frukt och bär samt en liten del kött, fisk och ägg. Det är A och O för den som vill tillfriskna från sockerberoende eller minska sin sockeranvändning.

Text: Helén Kurri

Källor:
Jonsson, Bitten & Nordström, Pia: Sockerbomben. Bli fri från ditt sockerberoende. Bokförlag Forum 2004, 304 s. ISBN 9137122975
Carlsson, Pia: Intervju i Vårdfacket 6.10.2003.

Testa dig för ett eventuellt sockerberoende

• Har du under det senaste året någon gång ätit mer sötsaker än du tänkt dig och/eller fortsatt att använda sötsaker när du inte tänkt dig det?
• Har du under det senaste året försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du har ätit för mycket sötsaker?
• Har du under det senaste året känt att du vill och behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker?
• Har någon under det senaste året, till exempel din familj eller vänner, klagat på hur mycket sötsaker du äter?
• Har du under det senaste året någon gång varit helt upptagen av tankar på när du ska få äta eller köpa sötsaker?
• Har du under det senaste året någon gång använt sötsaker för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller stress?

Svarar du ja på två eller flera frågor är risken stor att du utvecklat ett missbruk eller beroende av socker.

Källa: Sockerbomben. Bli fri från ditt sockerberoende av Bitten Jonsson och Pia Nordström.

-----------------------------------------------------------

Så minskar du på sockret i maten

• Dra ner på eller sluta med söta drycker och socker i te och kaffe.
• Ät frukt och drick vatten istället för att dricka juice, så får du i dig fibrer.
• Bli expert på att läsa förpackningar – byt söta bröd och müslisorter mot osötade.
• Ät ett salt mellanmål istället för ett sött, hellre smörgås än kakor, saft och bullar.
• Vill du äta något sött, ät en efterrätt.
• Fiberrik mat ger balans i blodsockernivåerna.

Se alla artiklar