Få tvätten hemlevererad av en ninja

Få tvätten hemlevererad av en ninja

Beställ mat, gräsklippning, kondomer, få din tvätt tvättad och vill du ändå lämna hemmet: beställ skjuts. Den nya teknologin gör att privatpersoner kan extraknäcka genom att hyra ut sina tjänster.

Smarttelefonen har hos många förvandlats till en ny kroppsdel, den är ständigt med, likt en arm eller ett ben. För tio år sedan ringde och sms:ade man med telefonen, nu för tiden läser man böcker, fotograferar, spelar spel, hittar rätt på nya platser, fiskar fram stans bästa frisör, lyssnar på musik och, ja, beställer hem precis vad som helst. De flesta av tjänsterna, eller apparna, föds i Silicon Valley utanför San Francisco. Först får några amerikanska städer testa dem och sedan sprids de över resten av världen.

Den nya ekonomin, där handeln sker via en mobilapp, kallas ”delningsekonomi” eller ”poolekonomi”. Det är ett system där privatpersoner lånar eller hyr ut de varor och tjänster de äger, men inte använder för tillfället. Ett exempel är Taskrabbit som hyr ut praktisk hjälp. Vill du till exempel ha din gräsmatta klippt, kan du logga in här. På Airbnb hyr privatpersoner ut sina hem och Uber erbjuder taxiskjuts i folks egna bilar. Den enda mellanhanden är appen, alltså själva programmet, som kopplar ihop den person som behöver en tjänst med den person som erbjuder tjänsten.

Matföretaget Sprig levererar färdiga portioner: brunch, lunch eller middag från sitt eget kök. Det tar bara mellan 15 och 20 minuter att få sin portion, och priserna varierar på basis av efterfrågan. Sprig använder sig av data och algoritmer för att förutspå vad kunderna kommer att beställa och hur många portioner som ska levereras. På samma sätt fungerar Saucy Drinks och Thirstie. Den som inte orkar eller hinner ta sig till spritbutiken, kan med ett litet tryck på sin smarttelefon få en alkoholleverans hem till sig på mindre än en timme.

För den som vill laga mat hemma i eget kök finns bland annat Instacart. Tjänsten låter kunden välja de råvaror hen vill ha i en specifik affär och skickar sedan en personlig shoppare som plockar ihop varorna på inköpslistan och levererar inköpen inom en timme eller högst två.

Förr var det affärens eller restaurangens anställda som körde ut varorna, men i den nya ekonomin är allt fler frilansare. De personliga shopparna arbetar alltså inte för mataffärerna, utan för Instacart. Shopparna är, precis som chaufförerna hos Sprig, frilansande kurirer som i sina bilar sitter och väntar på att de ska få en elektronisk shoppinglista och en adress av kunden. Efter varje inköp betygsätts chaufförerna av kunderna. Gör chauffören ett misstag med beställningen, finns det risk för att kunden väljer någon annan inför nästa butiksrunda. Vem som helst med egen bil kan alltså extraknäcka som kurir för de nya företagen. Förarna får betalt per utkörning och vanligtvis dricks. De är alltså inte anställda och får inte grundlön, försäkringar eller social trygghet av sina arbetsgivare. Är det en lugn dag, blir det med andra ord mindre klirr i kassan.

På samma sätt fungerar tvättinrättningar. För dem som inte har lust eller tid att tvätta sina egna kläder, kommer Washio till undsättning. Den här tvätterifirman dyker upp, tar med sig smutstvätten och återvänder med den ren och vikt ett dygn senare. Också i det här fallet är det frilansade kurirer som hämtar och kör ut tvätten. Washio kallar sina chaufförer för ”ninjor”.

På Manhattan i New York och i San Francisco behöver ingen längre stå och rodna vid en kioskdisk när hen ska köpa kondomer. Företaget L. levererar kondomer hem till vem som helst i innerstaden. L. är miljövänligare än de andra företagen och kör ut kondomerna med cykelbud. Kondomerna är dessutom organiska, och för varje såld kondom donerar företaget en till ett utvecklingsland som kämpar med en hiv-/aids-epidemi. Praktiskt, säkert och därtill en god gärning då man köper preventivmedel. Och ja, vill man träffa någon man kan använda kondomen med, görs givetvis också via en mobilapp.

Text: Jeanette Öhman

Se alla artiklar