Cirkulär i vardagen för högstadiet

Genom att utforska frågor som varför vi köper så mycket nytt, hur vi kan minska vårt matsvinn och hur vi kan vara mer hållbara i vår konsumtion, får eleverna verktyg för att tänka och agera mer hållbart. Helheten inkluderar anvisningar för lärare, ett arbetsblad för elever, ett kortspel kring hållbara vardagsval samt rekommenderat extramaterial.
Ladda ner anvisningarna
Bakgrundsmaterial
Titta på Utbildningsradion kortfilm (cirka 5 min) om “Cirkulär ekonomi”
https://urplay.se/program/2336...
Arbetsblad
Separat arbetsblad kring cirkulär ekonomi. Delas gärna ut före man
lyssnar så att man kan bekanta sig med frågorna och vid behov göra
anteckningar. Arbetsbladet fylls i individuellt medan man lyssnar eller
efter att man lyssnat klart. Man kan med fördel ge det som läxa och
diskutera genom uppgiften efteråt i klass eller mindre grupper.
Uppgifter
Din uppgift är att sälja ett begagnat klädesplagg eller elektronik vidare. Hur utformar du annonsen? Vad skall du tänka på? Via vilka kanaler går du? Vilka saker behöver du kunna? Den här uppgiften kan med fördel även göras på ett annat språk!
På Marthaförbundets hemsida hittar du spelkort du kan printa ut och
använda i din undervisning. De baserar sig på olika cirkulära handlingar
som eleverna tar ställning till och kategoriserar enligt 1) Gör jag redan, 2)
Vill jag göra och 3) Passar inte mig. Spelkorten används i grupp där man
både i grupp och efteråt kan diskutera de val man gör. Varför passar det
inte mig? När skall jag börja gör det? Vad vill jag utmana mig själv med.
Diskussionsfrågor
- Varför köper vi så mycket grejer?
Varför fokuserar en så stor del av vår konsumtion på nya
saker, när det redan finns så mycket begagnat?
Vad tänker ni kring att äga, låna, hyra och dela?
Vad borde man till exempel kunna låna på biblioteket?
Det cirkulära tänkandet behöver bli en naturlig del av vår vardag. Diskutera följande situationer:
- Hur kan du ordna en hållbar fest?
- Är det okej att ge begagnade presenter?
- Kunde ni vara mer hållbara i er hobbyverksamhet? Hur?
- Hur kan vi minska den mängd skräp vi förorsakar under en vecka?
Kreativitet ses som en önskvärd egenskap inom den cirkulära ekonomin. Vad skulle ni ge för lösning till följande fakta?
- En bil står i medeltal oanvänd 92 % av tiden
- En borrmaskin används 8 min under sin livscykel
- Finländaren producerar 13 kg textilavfall per år
- Nästan en tredjedel av maten som produceras i världen slängs bort
Matsvinnet är ju ett problem i den linjära ekonomin och eftersom en tredjedel
av matsvinnet uppstår i hushållen så är ju det här de flesta av oss kunde
tänka mer kring. Vad tror du slängs mest i ditt hushåll? Varför?
De fem vanligaste anledningarna till att vi slänger mat är
- Maten har ruttnat eller möglat
- Datum har gått ut
- Rester på tallriken
- Man har kokat för mycket mat
- Man vill inte äta samma mat (rester)
Känner du igen dig i något av detta? Hur kan vi minska vårt matsvinn? Hur kan
vi minska matsvinnet i matbutiker och restauranger?
Hållbar i vardagen-kortspel
Syftet med spelet är att visa på alla vardagshandlingar som ingår i vår cirkulära vardag och som är en del av den cirkulära ekonomin. Syftet är att ge eleverna en känsla för att de redan gör en del, samtidigt som vi hoppas att korten inspirerar till nya cirkulära handlingar.
Ladda ner och skriv ut kortspelet
Extramaterial
Vetamix -sök på “Cirkulär ekonomi”
Sitras livsstilstest : https://livsstilstest.sitra.fi...
Youtube : Finlands svenska marthaförbund (klädvård mm)
Kuluttajat kiertotaloudessa (pdf) Miljöministeriet 2023
www.miljo.fi. (Miljöförvaltningens hemsida)
www.kunskapsrummet.se (Mobilbroschyren_online pdf)
Youtube: Nuorten yrittäjyys “Det är dags att gå in för cirkulär ekonomi"