Cirkulär i vardagen för lågstadiet

Cirkulär i vardagen för lågstadiet

Med hjälp av arbetsbladen “Bli en cirkulär detektiv” och “Cirkulärbingo” kan eleverna identifiera och utföra handlingar som har betydelse för att bli mer cirkulär i vardagen. Man kan antingen ta de som en studiehelhet eller utföra detektivarbetet under en längre tid tills pappret är ifyllt.

I samband med varje uppgift kan vi i klass diskutera varför det är viktigt att tänka på sådana saker som står i uppgiften och om det finns andra liknande exempel. Vad är lätt och vad är svårt?

Ladda ner arbetsblad

Diskussionsfrågor

Vad finns det för exempel på cirkulära tjänser i kommunen eller
staden som stöder ett cirkulärt tänk? (biblioteket, sopsorteringsstationen, avfallshantering, loppis, delningstjänster, matsvinn,
reparationstjänster...)

Vad kan man låna på bliblioteket? Vad borde man kunna låna på
biblioteket? Skriv en lista och ge till biblioteket. Vilka saker kunde man
äga tillsammans med någon annan?

Varför slänger man mat? De fem vanligaste anledningarna till att vi
slänger mat är 1) Maten har ruttnat eller möglat, 2) Datum har gått ut,
3) Rester på tallriken, 4) Man har kokat för mycket mat, 5) Man vill
inte äta samma mat (rester) Känner du igen dig i något av detta? Hur
kan vi minska vårt matsvinn? Hur kan vi minska matsvinnet i
matbutiker och restauranger?

  • Hur kan du ordna en hållbar fest?
  • Är det okej att ge begagnade presenter?
  • Kunde ni vara mer hållbara i er hobbyverksamhet? Hur?
  • Hur kan vi minska den mängd skräp vi förorsakar under en vecka?
  • Varför är det bra att handla på loppis?
  • Varför gör inte alla det?
  • Varför kastar en del skräp? Vad händer då? Vi ska vårda alla våra saker så att det tar länge innan den går sönder. Hur kan vi ta hand om till exempel våra kläder, vår cykel och vår telefon?
  • Vad gör ni när den går sönder eller inte längre passar?

Extramaterial

Ladda ner anvisningarna

Se alla artiklar