Petronella designar kläder med kretsloppstänk

– Ull har naturligt förmågan att förbättra luftkvaliteten, men den ull vi använder oss av i dag, är ofta för kemiskt preparerad, säger Petronella Nordman, 24 år, som i famnen håller en barnjacka tillverkad av ylle framställt enligt ett kretsloppstänk, den så kallade cradle-to-cradle-principen.

Formgivare kan jobba med det mesta inom design, men Petronella fokuserade tidigt på kläder, speciellt barnkläder.

– Jag tycker om all design, men jag var tvungen att göra ett val.

Under utbildningen gjorde hon inte bara sitt val av yrkesinriktning, då fick hon också inspiration att skapa kläder med hållbarhetstänk.

– Det är genom yrkeshögskolan Novia som jag har blivit intresserad av hållbar utveckling, och det var där jag kom i kontakt med cradle-to-cradle.

Spred sig genom en bok

Cradle-to-cradle (sv. vagga till vagga) är ett tänkesätt som funnits sedan 1970-talet. Men själva konceptet i sig fick sitt genombrott i samband med att boken Cradle to cradle – Remaking the way we make things utgavs år 2009. Boken är skriven av upphovsmännen till C2C-teorin Michael Braungart och William McDonough. C2C handlar om att man eliminerar avfall, undviker onödiga och farliga kemikalier i processen samt att man tillför ekosystemet något positivt genom produktionsprocessen.

– Det är en designstrategi som baserar sig på kretsloppstänkande, förklarar Petronella.

Principen bygger på två kretslopp, det biologiska och det teknologiska. I det biologiska kretsloppet ska allt kunna brytas ner och bli till näring som kan tas upp igen, i det teknologiska kretsloppet ska produkten vara designad så att allt kan återanvändas i oändlighet, utan att kvaliteten blir sämre. Designprincipen använder naturens ekologiska system som modell för produkter tillverkade av människan.

– I stället för att stjäla från naturen, lånar vi och designar produkten så att materialet kan återföras till naturen.

Konceptet kan appliceras på de flesta produkter i det moderna konsumtionssamhället.

– Det finns hus och kläder som designas enligt cradle-to-cradle-principen, men också maträtter och hårschampon.

Hur skiljer sig cradle-to-cradle från hållbar utveckling?

– Med hållbar utveckling försöker man förbättra ett redan destruktivt system. Med cradle-to-cradle vill man från början bygga ett bra system, där alla produktionsprocesser ska främja kretsloppet. Om vi nu som exempel tar mina jackor, den ull som jag har använt har en förmåga att förbättra luftkvaliteten, den tar bort föroreningar som exempelvis formaldehyd, och renar alltså luften samtidigt som barnet bär jackan. Man ska bygga saker som är bra på alla sätt.

Konstnärlig ådra

Petronella har placerat sig vid vardagsrumsbordet i den lägenhet hon delar med sin sambo i Vasa. Lägenheten är liten, men smakfullt inredd med både moderna och retroinslag. Det stora fönstret ramar in senhöstens färgskiftningar som avspeglas i inredningen. Framför fönstret står ett matbord, dukat med Muminkoppar, en eloge till Petronellas stora konstnärliga förebild Tove Jansson.

– Jag inspireras av hennes formspråk, hur hon får den finska naturen avbildad på ett barnsligt sätt som ändå tilltalar vuxna, säger Petronella.

Inspirerad av Tove och med en konstnärlig ådra som spritt sig i blodet sedan barnsben, sökte sig Petronella för fyra år sedan till Novia för att utbilda sig till formgivare.

– Jag gick bildkonstlinjen på gymnasiet, och jag har hela tiden på något sätt vetat att jag vill arbeta med formgivning. Jag har alltid varit intresserad av färg och form. När jag var liten brukade jag rada upp pennor i färgordning, allting skulle ordnas i regnbågens färger, säger hon med ett skratt och tar en klunk te ur sin Muminmugg.

Praktisk erfarenhet

Under sin utbildning hade Petronella två praktikplatser, varav den ena var på företaget Bonkeli designs i Stockholm, ett företag som arbetar med cradle-to-cradle-principen. Där fick Petronella den praktiska erfarenheten hon behövde, och en bättre inblick i hur det är att jobba med kretsloppskonceptet.

– Det var ett litet familjeföretag, och jag fick göra allt, från att sy till att skriva pressmeddelanden och utveckla idéer.

Petronella blickar ut mot eftermiddagssolen. Utanför fönstret skymtar senhösten med sin mustiga och färgglada palett. Det är från trädens blad, de roströda, skymningsgula och ljusbruna kvarlämningarna av sommarens gröna prakt, som Petronella har tagit inspiration till sina kläder. Hon har hittills gjort en kollektion som går under namnet Ruby, och hon arbetar för tillfället med sin andra C2C-baserade kollektion Woolly, som består av unisex-jackor för barn.

– Jag har jobbat med dem sedan i våras, och det började som mitt examensarbete. De är designade så att barnen kan växa i dem i ungefär tre års tid.

Det svåraste har varit att få tag i material.

– Det är få fabriker som säljer certifierat material. En certifiering kostar upp till 60 000 euro och man måste genomgå fem olika processer. Det finns ingen som tillverkar C2C-tyger i Finland, dem har jag beställt från USA.

Dyr affär

Petronella säger att hon inte har råd eller möjlighet att certifiera sina kläder, men genom att använda enbart certifierade råvaror och tillämpa C2C-principen genom hela processen, kan hon ändå marknadsföra dem som cradle-to-cradle-produkter. I materialanskaffningen har hon haft hjälp av sin praktikplats Bonkeli designs och en svensk designer vid namn Matilda Wendelboe som tillverkar C2C-kläder. Men att tillverka ett klädesplagg helt enligt C2C-modellen är en dyr affär.

– Men också mina jackor blir dyra. Jag säljer dem till sådana personer som vill betala.

Finns det en marknad?

– Jag har fått höra att många söker cradle-to-cradle-kläder, så det finns en efterfrågan.

Petronella planerar att lansera sin Woolly-kollektion i augusti nästa år. Om allting klaffar, vill säga.

– Men då krävs det att jag hittar investerare och samarbetspartner. Samtidigt innebär det väldigt mycket arbete, men det är det här jag vill satsa på.

Text: Heidi Hendersson

Se alla artiklar