11.08.2015

Pop up-restauranger med fokus på matsvinn

Pop up-restauranger med fokus på matsvinn

Pop up-restaurangerna är en del av projektet Svinnkampen, vars mål är att skapa en rörelse mot matsvinnet. Under projektets gång sprider Marthaförbundet kunskap och tankeväckande information om matsvinnet genom att lära ut livsmedelshantering, inspirera till mera kreativitet i köket och åstadkomma en attitydförändring och en ökad förståelse för matkultur och matproduktionen.

– Med pop up-restaurangerna kan vi också på ett praktiskt och smakligt sätt sprida medvetenhet om matsvinnet. Vi är väldigt aktiva på sociala medier, men det här är ett ypperligt tillfälle att komma ut till allmänheten och visa på hur lätt det är att tillreda mat på rester. Vi hoppas också på att träffa många och kunna utbyta tankar kring matsvinn, säger Elisabeth Eriksson, projektledare för Svinnkampen.

Under pop up-restaurangerna kan man förutom att äta passa på att bekanta sig med fakta kring matsvinn, diskutera metoder för att själv minska på matsvinnet och dela med sig av tips och recept. Alla restaurangbesökare får med sig receptkort hem och Svinnkampens affisch med tips för hur du undviker matsvinn i köket, perfekt att hänga upp på kylskåpet.

Sopporna som serveras tillreds på grönsaker som inte når handeln, och brödet är överlopps. Menyn kostar 5 euro.

Närmare information om tidpunkt och adress finns i evenemangskalendern och i respektive facebookevenemang:

Se alla artiklar