Vill du få medlemsavgiften som e-faktura? Så gör du

Vill du få medlemsavgiften som e-faktura? Så gör du

Vill du få medlemsavgiften som e-faktura framöver? Du kan beställa e-faktura i din nätbank med hjälp av uppgifterna på din medlemsfaktura. Har du fått en faktura daterad 1.6.2025 eller senare kan du göra avtalet redan nu – annars gör du avtalet när nästa faktura kommer.

E-faktura är ett smidigt sätt att få medlemsavgiften direkt till din nätbank. För att vi ska kunna skicka e-faktura behöver du först beställa e-faktura i din egen nätbank, med hjälp av uppgifterna på medlemsfakturan.

Här är det viktiga förtydligandet: om du har blivit medlem i juni 2025 eller senare och fått din medlemsfaktura efter 1.6.2025, kan du beställa e-faktura redan nu – eftersom fakturan innehåller de uppgifter som nätbanken behöver för att koppla avtalet till rätt medlem. Din första e-faktura kommer då med nästa fakturering (för de flesta innebär det fakturan för 2026).

Om du däremot fick din medlemsfaktura före 1.6.2025 kan du i praktiken behöva vänta tills du får nästa faktura (till exempel fakturan för 2026) och göra beställningen med hjälp av uppgifterna på den. I så fall kommer din första e-faktura först året därpå (oftast 2027).

Själva beställningen görs antingen i samband med att du betalar fakturan i nätbanken (då föreslår många banker e-faktura automatiskt), eller via nätbankens funktion för e-fakturor. Du söker först fram fakturautställaren med organisationens namn och fyller sedan i de identifieringsuppgifter som efterfrågas. För vår medlemsfakturering är identifieringsuppgifterna alltid medlemsnummer och referensnummer – du hittar båda på medlemsfakturan, och de ska skrivas in exakt som de står.

Se alla artiklar